Ροή Ειδήσεων
Loading...


Κεφάλαιο 2 Στρατηγικές-τεχνικές προπαγάνδας



Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΣΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ή αλλιώς τεχνική της διασκέδασης

Το θεμελιώδες στοιχείο του κοινωνικού ελέγχου είναι η στρατηγική της απόσπασης της προσοχής που έγκειται στην εκτροπή της προσοχής του κοινού από τα σημαντικά προβλήματα και τις αποφασισμένες από τις οικονομικές και πολιτικές ελίτ αλλαγές μέσω της τεχνικής του κατακλυσμού συνεχόμενων αντιπερισπασμών και ασήμαντων πληροφοριών.
Η στρατηγική της απόσπασης της προσοχής είναι επίσης απαραίτητη για να μην επιτρέψει στο κοινό να ενδιαφερθεί για απαραίτητες γνώσεις στους τομείς της επιστήμης, της οικονομίας κ.τ.λ

Κρατήστε το κοινό απασχολημένο, απασχολημένο, απασχολημένο, χωρίς χρόνο για να σκέφτεται· να επιστρέφει κανονικά στη φάρμα με τα άλλα ζώα”. (Απόσπασμα από το Όπλα με σιγαστήρα για ήσυχους πολέμους).

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΛΥΣΕΩΝ

Αυτή η μέθοδος καλείται επίσης «πρόβλημα-αντίδραση-λύση». Δημιουργείται ένα πρόβλημα, μια προβλεφθείσα «κατάσταση» για να υπάρξει μια κάποια αντίδραση από τον κόσμο, με σκοπό αυτός ο ίδιος να ορίσει τα μέτρα που η εξουσία θέλει να τον κάνει να δεχτεί.
Για παράδειγμα: Αφήνεται να ξεδιπλωθεί και να ενταθεί η αστική βία ή οργανώνονται αιματηρές επιθέσεις που αποσκοπούν στο να απαιτήσει ο κόσμος νόμους ασφαλείας και πολιτικές εις βάρος της ελευθερίας.
Ή ακόμα: Δημιουργούν μία οικονομική κρίση ώστε να γίνει αποδεκτή ως αναγκαίο κακό η υποχώρηση των κοινωνικών δικαιωμάτων και η διάλυση των δημόσιων υπηρεσιών.
Είναι η γνωστή τακτική του πυροσβέστη σωτήρα,ενώ στην πραγματικότητα ήταν το ίδιο άτομο ο “εμπρηστής”...

Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΣΤΑΔΙΑΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Για να γίνουν αποδεκτά τα διάφορα απαράδεκτα μέτρα, αρκεί η σταδιακή εφαρμογή τους, λίγο λίγο, επί συναπτά έτη. Κατά αυτόν τον τρόπο επιβλήθηκαν τις δεκαετίες του ΄80 και ΄90 οι δραστικά νέες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες (νεοφιλελευθερισμός): ανύπαρκτο κράτος, ιδιωτικοποιήσεις, ανασφάλεια, ελαστικότητα, μαζική ανεργία, μισθοί που δεν εξασφαλίζουν ένα αξιοπρεπές εισόδημα, τόσες αλλαγές που θα είχαν προκαλέσει επανάσταση αν είχαν εφαρμοστεί μονομιάς.

Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΑΝΑΒΟΛΗΣ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Ένας άλλος τρόπος για να γίνει αποδεκτή μια αντιλαϊκή απόφαση είναι να την παρουσιάσετε ως «οδυνηρή(επώδυνη) αλλά αναγκαία», αποσπώντας την συναίνεση του κοινού στο παρόν, για την εφαρμογή της στο μέλλον.
Είναι πάντοτε πιό εύκολο να αποδεχτεί κάποιος αντί μιας άμεσης θυσίας μια μελλοντική. Πρώτα απ'όλα, επειδή η προσπάθεια δεν πρέπει να καταβληθεί άμεσα.
Στη συνέχεια, επειδή το κοινό έχει πάντα την τάση να ελπίζει αφελώς ότι «όλα θα πάνε καλύτερα αύριο» και ότι μπορεί, εντέλει, να αποφύγει τη θυσία που του ζήτησαν. Τέλος, μια τέτοια τεχνική αφήνει στο κοινό ένα κάποιο χρονικό διάστημα, ώστε να συνηθίσει στην ιδέα της αλλαγής, και να την αποδεχτεί μοιρολατρικά, όταν κριθεί ότι έφθασε το πλήρωμα του χρόνου για την τέλεσή της.

Η στρατηγική του να απευθύνεσαι στο κοινό σαν να είναι μωρά παιδιά

Η πλειονότητα των διαφημίσεων που απευθύνονται στο ευρύ κοινό χρησιμοποιούν έναν αφηγηματικό λόγο, επιχειρήματα, πρόσωπα και έναν τόνο ιδιαιτέρως παιδικό, εξουθενωτικά παιδιάστικο, σαν να ήταν ο θεατής ένα πολύ μικρό παιδί ή σαν να ήταν διανοητικώς ανάπηρος.
Όσο μεγαλύτερη προσπάθεια καταβάλλεται να εξαπατηθεί ο θεατής, τόσο πιό παιδιάστικος τόνος υιοθετείται από τον διαφημιστή. Γιατί;

«Αν [ο διαφημιστής] απευθυνθεί σε κάποιον σαν να ήταν παιδί δώδεκα ετών, τότε είναι πολύ πιθανόν να εισπράξει, εξαιτίας του έμμεσου και υπαινικτικού τόνου, μιαν απάντηση ή μιαν αντίδραση τόσο απογυμνωμένη από κριτική σκέψη, όσο η απάντηση ενός δωδεκάχρονου παιδιού». Απόσπασμα από το «Όπλα με σιγαστήρα για ήσυχους πολέμους».


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑ ΤΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ

Η χρήση του συναισθήματος είναι μια κλασική τεχνική προκειμένου να επιτευχθεί “βραχυκύκλωμα” στη λογική ανάλυση και στην κριτική σκέψη των ατόμων. Από την άλλη, η χρήση των συναισθημάτων ανοίγει την πόρτα για την πρόσβαση στο ασυνείδητο και την εμφύτευση ιδεών, επιθυμιών, φόβων, καταναγκασμών ή την προτροπή για ορισμένες συμπεριφορές.

Η ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΣΤΗΝ ΑΓΝΟΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΜΕΤΡΙΟΤΗΤΑ

Κάντε το κοινό να είναι ανήμπορο να κατανοήσει τις μεθόδους και τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο και τη σκλαβιά του… «Η ποιότητα της εκπαίδευσης που δίνεται στις κατώτερες κοινωνικές τάξεις πρέπει να είναι η φτωχότερη και μετριότερη δυνατή, έτσι ώστε το χάσμα της άγνοιας μεταξύ των κατώτερων και των ανώτερων κοινωνικών τάξεων να είναι και να παραμένει αδύνατον να γεφυρωθεί» (βλ. Αθόρυβα όπλα για ήρεμους πολέμους).

 ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΜΕ ΤΗ ΜΕΤΡΙΟΤΗΤΑ

Προωθήστε στο κοινό την ιδέα ότι είναι της μόδας να είσαι ηλίθιος, χυδαίος και αμόρφωτος, ότι είναι κουλ τα ναρκωτικά, τα τατουάζ, η ομοφυλοφιλία, η πορνεία, η διαστροφή κάθε τι παράλογο … Συνίσταται αυτή η στρατηγική στο να παρακινείς το κοινό να βρίσκει «cool» ότι είναι ανόητο, φτηνιάρικο και ακαλλιέργητο.
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΕΝΟΧΗΣ (αντικατάσταση της εξέγερσης με την ενοχή )

Κάνεις ένα άτομο να πιστεύει ότι είναι το μόνο υπεύθυνο για την συμφορά του, εξαιτίας της διανοητικής ανεπάρκειάς του, της ανεπάρκειας των ικανοτήτων του ή των προσπαθειών του. Έτσι, αντί να εξεγείρεται εναντίον του οικονομικού συστήματος, απαξιώνει τον ίδιο τον εαυτό του και αυτο-ενοχοποιείται, κατάσταση που περιέχει τα σπέρματα της νευρικής κατάπτωσης, η οποία έχει μεταξύ άλλων και το αποτέλεσμα της αποχής από οποιασδήποτε δράση. Φυσικά χωρίς τη δράση, κανείς δεν επαναστατεί! Έτσι, τα άτομα αντί να εξεγείρονται ενάντια στο σύστημα, υποτιμούν τους εαυτούς τους και νιώθουν ενοχές, κάτι που δημιουργεί μια γενικευμένη κατάσταση κατάθλιψης, της οποίας απόρροια είναι η αναστολή της δράσης.

ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠ’ ΟΤΙ ΑΥΤΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΕΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ

Κατά τα τελευταία 50 χρόνια, η ταχεία πρόοδος της επιστήμης έχει δημιουργήσει ένα αυξανόμενο κενό μεταξύ των γνώσεων του κοινού και εκείνων που κατέχουν και χρησιμοποιούν οι κυρίαρχες ελίτ.
Χάρη στη βιολογία, στη νευροβιολογία και στην εφαρμοσμένη ψυχολογία, το σύστημα έχει επιτύχει μια εξελιγμένη κατανόηση των ανθρώπων, τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά. Το σύστημα έχει καταφέρει να γνωρίζει καλύτερα τον «μέσο άνθρωπο» απ’ ό,τι αυτός γνωρίζει τον εαυτό του.
Αυτό σημαίνει ότι στις περισσότερες περιπτώσεις το σύστημα ασκεί μεγαλύτερο έλεγχο και μεγάλη εξουσία πάνω στα άτομα, μεγαλύτερη από αυτήν,που τα ίδια ασκούν στους εαυτούς τους.

Στημένη Τράπουλα

Η παραπάνω τεχνική είναι μια από τις 7 τεχνικές προπαγάνδας αναγνωρισμένη από το ‘Ινστιτούτο Προπαγάνδας’ το 1938.
Η σημασία και η αποτελεσματικότητα της είναι καθοριστική και ευρέως διαδεδομένη σε πολιτικούς, διαφημιστικούς και δημοσιογραφικούς κύκλους.
Βασίζεται στη παρουσίαση μόνο πληροφοριών με θετικό περιεχόμενο προς αυτό που θέλουμε να επιτύχουμε. Αν και ο όγκος των πληροφοριών που παρουσιάζονται με αυτή τη τεχνική είναι αληθής, ωστόσο η απόκρυψη των ‘αρνητικών’ επιδράσεων που μπορεί να έχει,τη καθιστά μια πολύ επικίνδυνη τεχνική.
Ο μοναδικός τρόπος να αντιμετωπίσει ο πολίτης το συνεχή βομβαρδισμό της συγκεκριμένης τεχνικής είναι η προσωπική αναζήτηση πληροφοριών από διαφορετικές πηγές.

Λαμπερές Γενικότητες

Εάν σε ένα άτομο ζητηθεί να πράξει εις το ‘όνομα της δημοκρατίας’, αυξάνονται οι πιθανότητες να είναι ‘Στημένη η Τράπουλα’ ....Ο παραλογισμός στη Δημοκρατία της εποχής μας είναι τέτοιος,που στο όνομα της ελευθερίας περιορίζει την ελευθερία μας...π.χ η τρομοκρατία πλήττει τη Δημοκρατία άρα πρέπει όλοι να παρακολουθούνται στενά.Έτσι ώστε να εντοπίζουμε τους τρομοκράτες άμεσα,πρέπει να περιορίσουμε την τρομοκρατία,οπότε είναι αναγκαίο κακό να καταργήσουμε και την ιδιωτικότητα των πολιτών,περιορίζοντας την ελευθερία γενικότερα.


Άρμα Εξουσίας

Αποτελεί μία από τις πιό κοινές τεχνικές προπαγάνδας τόσο σε ειρηνικές όσο και σε εμπόλεμες συνθήκες.
Είναι μια από τις εφτά κύριες τεχνικές αναγνωρισμένες από το Ινστιτούτο Προπαγάνδας και παίζει σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη διαφήμιση.
Στηρίζεται σε μια επαναλαμβανόμενη προτροπή προς το υποκείμενο να ακολουθήσει το πλήθος επειδή και οι άλλοι το πράττουν.
Με άλλα λόγια κύριος σκοπός αυτής της τεχνικής είναι να ακολουθήσεις το πλήθος επειδή οι πολλοί είναι στη πλευρά του νικητή.Το υποκείμενο πρέπει να πειστεί ότι επειδή οι πολλοί βρίσκονται στη συγκεκριμένη πλευρά άρα η νίκη είναι αναπόφευκτη.
Καθώς ο μέσος πολίτης θέλει, έχει ανάγκη, να είναι στη πλευρά που κερδίζει, σταδιακά προσχωρεί στο τρόπο ζωής, τα θέλω, τις πολιτικές πεποιθήσεις των πολλών.
Στη σύγχρονη προπαγάνδα η συγκεκριμένη τεχνική εξελίχτηκε προς μια νέα κατεύθυνση.
Συγκεκριμένα, το υποκείμενο πρέπει να πειστεί ότι εάν δεν ακολουθήσει θα μείνει ‘έξω’ από τις εξελίξεις, τον τρόπο ζωής κ.ο.κ, με αποτέλεσμα να απομονωθεί.
Η συνεχής επανάληψη έχει ουσιαστικά αποτελέσματα. Ένας τρόπος αντιμετώπισης είναι, η ζύγιση των θετικών και αρνητικών και η προσχώρηση ή μη, ανεξαρτήτως του αριθμού των ατόμων που ήδη έχουν αποδεχτεί την ιδέα, φιλοσοφία, άποψη, τρόπο ζωής κ.τ.λ.

Η ελάχιστη αρνητική επίδραση ή Το τέχνασμα του μικρότερου κακού.

Η συγκεκριμένη τεχνική, όταν τίθεται σε εφαρμογή προσπαθεί να μας πείσει για μια ιδέα ή πρόταση που έχει την ελάχιστη αρνητική επίδραση από όλες τις άλλες. Αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται κατά κόρον σε περιόδους κρίσεως για να πείσουν τους πολίτες ότι συγκεκριμένες θυσίες είναι απαραίτητες.
Συνοδεύεται με λεκτικές επιθέσεις ενάντια σε άλλα κόμματα ή κράτη που έφεραν τη κατάσταση σε αυτό το σημείο. Για να αντιμετωπιστεί αυτή η τεχνική ο πολίτης οφείλει να ζυγίσει τα θετικά και τα αρνητικά της πρότασης χωρίς να τη φέρνει σε αντιδιαστολή με τις άλλες προτάσεις καθότι τέθηκαν απλά και μόνο για να ισχυροποιήσουν τη προτεινόμενη.

Απλός Πολίτης

Ο προπαγανδιστής έχει σκοπό να πείσει σταδιακά το πλήθος, πως μιλάει εξ' ονόματος του. Πως αποτελεί έναν από αυτούς και επιπλέον λειτουργεί προς το συμφέρον τους.
Οι απόψεις του καθρεφτίζουν τις απόψεις του ‘μέσου πολίτη’ και συνήθως συνοδεύονται από τη χρήση λέξεων, φράσεων, τοπικών ιδιωματισμών καθώς και σαρκασμών και χιούμορ που χρησιμοποιούνται στη καθημερινή ζωή των πολιτών.
Επιπλέον, σε δημόσιους λόγους του ο προπαγανδιστής (είτε είναι πολιτικός,είτε οτιδήποτε άλλο) εσκεμμένα υποπίπτει σε σαρδάμ, και χρησιμοποιεί ‘φτωχό’ λεξιλόγιο για να αυξήσει τη ψευδαίσθηση της απλής και προσιτής καταγωγής του καθώς και να προβάλει την ειλικρίνεια και τον αυθορμητισμό του.
Με αυτό τον τρόπο, δημιουργείται σταδιακά ένα προφίλ με άμεση απήχηση στη κοινή γνώμη.Πολλές φόρες η συγκεκριμένη τεχνική συνδυάζεται άριστα με τη τεχνική της ‘Λαμπερής Γενικότητας’.

Χρήση των ονομάτων

Η συγκεκριμένη τεχνική αποτελεί μια από τις εφτά αναγνωρισμένες τεχνικές προπαγάνδας από το Ινστιτούτο Προπαγάνδας το 1938. Οι ‘Συστάσεις’ βασίζονται στη χρήση λέξεων, προτάσεων ή εκφράσεων των οποίων η χρήση στοχεύει να ταυτίσει ένα διάσημο ή σημαντικό άτομο με ένα προϊόν ή αντικείμενο. Χρησιμοποιείτε συχνά στη διαφήμιση καθώς και σε πολιτικές καμπάνιες.


Μεταφορά/Πραλληλισμός

Η συγκεκριμένη τεχνική αποτελεί ακόμη μία από τις εφτά αναγνωρισμένες τεχνικές προπαγάνδας από το Ινστιτούτο Προπαγάνδας το 1938. Χρησιμοποιείται συχνά στη πολιτική και σκοπό έχει να ειδωθεί ένα στοιχείο με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως θα ιδωθεί ένα άλλο στοιχείο. Να συνδεθούν με άλλα λόγια τα δυο αυτά στοιχεία, με τέτοιο τρόπο ώστε να προβάλλουν το ίδιο θετικό ή αρνητικό συναίσθημα. Με το να συνδέεις ένα στοιχείο με θετικό περιεχόμενο έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται θετικές σκέψεις και συναισθήματα στο υποκείμενο στο οποίο το προβάλεις.



Δαιμονοποίηση του Εχθρού

Η χρήση χυδαίων στερεοτύπων εθνικού, φυλετικού ρατσισμού. Η υπερβολή των φυσικών χαρακτηριστικών ή της συμπεριφοράς, ανεξάρτητα από την ισχύ τέτοιων στερεοτύπων, χρησιμεύει να αντιπαραβάλει τους ήρωες ενάντια στους κακοποιούς. Οι εχθροί ζωοποιούνται συχνά ως αρπακτικά πλάσματα. Μπορούν να συνδεθούν με κακόφημους χαρακτήρες των οποίων οι πράξεις είναι συνδεδεμένες με επαίσχυντα ιστορικά γεγονότα.Σε αυτή την τεχνική ο ΕΧΘΡΟΣ παρουσιάζεται ως ο ΣΑΤΑΝΑΣ!

Χρήση Στερεοτύπων

Χρησιμοποιείται κατά κόρον για να απλοποιήσει ‘σύνθετες’ καταστάσεις και να τις υποβαθμίσει σε ξεκάθαρη επιλογή μεταξύ καλού και κακού. Αυτή η τεχνική είναι αποτελεσματική όταν χρησιμοποιείται σε χαμηλού μορφωτικού επιπέδου κοινωνικά στρώματα.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΑ ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ

Μία αρκετά ενδιαφέρουσα τεχνική που χρησιμοποιείται ιδιαίτερα στην πολιτική είναι η ερώτηση με δίλημμα.

π.χ. Πιστεύετε ότι εάν οι εργαζόμενοι συνταξιοδοτούνται πρόωρα υπάρχει κίνδυνος να χρεοκοπήσουν τα ασφαλιστικά ταμεία?ΝΑΙ ή ΟΧΙ
Ο “λογικός” άνθρωπος ασυνείδητα και βιαστικά σπεύδει να απαντήσει ΝΑΙ!

Δείτε πως η απάντηση Ίσως δεν περιλαμβάνεται...
Υπάρχει η λογική ΑΣΠΡΟ-ΜΑΥΡΟ χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις,δεν αποσαφηνίζεται καθόλου η λέξη πρόωρα(με όριο ηλικίας?και ποιό?ανάλογα με τα έτη εργασίας?και πόσα?).

'Οταν λοιπόν η πλειοψηφία απαντήσει ΝΑΙ τότε ο ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ έρχεται να ερμηνεύσει κατά το δοκούν την απάντηση και να πεί π.χ.: Το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης πρέπει να είναι τα 70 έτη,έτσι ώστε να μην κινδυνεύσουν οι συντάξεις!Αν δηλαδή ο εργαζόμενος ξεκίνησε στα 20έτη θα εργάζεται 50έτη(μισό αιώνα) για να δικαιούται σύνταξη...

Κανένας λόγος στο ερώτημα φυσικά για εναλλακτικές,για δίκαιο και άδικο,για το αν ακόμα και στα 65 είναι βιώσιμα τα ταμεία,για το αν το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών είναι τέτοιο που μπορεί να πληρωθεί,αν οι περικοπές σε μισθούς λόγω του δήθεν προβλήματος σε ασφαλιστικά ταμεία,αν υπάρχει λογική στο να επενδύει με ρίσκο ένα ασφαλιστικό ταμείο κ.τ.λ

Έτσι ένα πολυσύνθετο πρόβλημα απλοποιήθηκε σε ένα σύντομο ερώτημα διλημματικού χαρακτήρα που απαντάται(αυταρχικά) με ΝΑΙ ή ΟΧΙ και ο απαντών πέφτει στην παγίδα να διαλέξει Τυρί ή Κασέρι λες και δεν υπάρχουν άλλα φαγητά!

Στα κατασκευασμένα διλήμματα της προπαγάνδας επιχειρούμε η μία λέξη(που μας συμφέρει) να είναι ΘΕΤΙΚΑ ΠΟΛΩΜΕΝΗ ενώ η άλλη ΑΡΝΗΤΙΚΑ(αντίπαλος)

π.χ. Μνημόνιο ή Αντιμνημονιακή πολιτική?Ερώτησε ο Τσίπρας ως εκπρόσωπος του δεύτερου σκέλους(ΘΕΤΙΚΗ ΠΟΛΩΣΗ) προτάσσοντας το Μνημόνιο αρχικά(ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΠΟΛΩΣΗ) και φυσικά ο λαός απαντούσε άκριτα και ανεξέταστα έξω απο το μνημόνιο,χωρίς μεσαίες αναλύσεις,χωρίς συνέπειες κ.τ.λ και έξαφνα ο Σαμαράς κατασκεύασε άμεσα το δικό του κατασκευασμέμνο δίλημμα ως απάντηση(είπαμε στο χειρισμό της προπαγάνδας,δεν απαντάμε στον εχθρό!) ΜΕΣΑ ή ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ και ανάλογα άκριτα και ανεξέταστα ο λαός απάντησε ΜΕΣΑ! Η κάθε πλευρά πρεσβεύοντας προκαταλήψεις,στερεότυπα προσπαθούσε να γράψει το δικό της ΣΥΝ προσσάπτοντας στον αντίπαλό της τα ΜΕΙΟΝ...

Το ίδιο καλά μπορεί να λειτουργήσει ένα καλοστημένο προπαγανδιστικό δίλημμα και σε άλλες μορφές και περιπτώσεις,όταν ο ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ είναι αριστοτέχνης και ξέρει με ευφυή και γρήγορο τρόπο να ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΑΡΟΥΣ εκεί που τον “συμφέρει”,ανεξαρτήτως από το τι πραγματικά είναι ωφέλιμο και καλό,τι είναι δίκαιο.

Είναι τόσο διαδεδομένη τεχνική που η χρήση της είναι πολύ μεγάλης συχνότητας στην πολιτική ειδικότερα.
Φυσικά το σύστημα προτιμά διπολικές επιλογές ανάμεσα σε δύο μεγάλα κόμματα τα οποία είναι μέρος του,θέλει όπως προείπαμε ΤΗΝ ΤΡΑΠΟΥΛΑ ΣΤΗΜΕΝΗ.


Η ΕΝΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ

Έπεσε ένα αεροπλάνο,είναι τόσο μεγάλη η ένταση που μπορούν να δώσουν τα ΜΜΕ στην πληροφορία(π.χ. Με εικόνες απόλυτου χάους,καταστροφής),ώστε ο “μέσος άνθρωπος” να τις εντυπώσει βαθιά στο υποσυνείδητό του.Φυσικά πολλοί θα φοβηθούν ή ασυναίσθητα θα θεωρήσουν ότι είναι πιό ασφαλές να πάρουν το αμάξι τους για να ταξιδέψουν,ενώ στατιστικά το αεροπλάνο είναι πολύ ασφαλέστερος τρόπος μετακίνησης. Με ανάλογο τρόπο η προπαγάνδα μπορεί να αποπροσανατολίσει τη “λογική”...

Η ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

Η μήτηρ της μαθήσεως σε δράση.Τεχνική που συνδυάζεται άριστα σχεδόν με όλες τις στρατηγικές και αποσκοπεί στην παγίωση της προπαγανδιστικής ιδεολογίας.

ΟΙ ΠΛΗΡΩΜΕΝΕΣ ΓΝΩΜΕΣ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ

Όταν οι “ειδικοί” συμφωνούν,είτε επιχειρηματολογούν,είτε όχι συνήθως θα ασπαστούμε τη γνώμη τους,χωρίς να εξετάσουμε αν έχουν ίδιο όφελος να λένε αυτά που λένε!

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΩΝ ΚΙΝΔΥΝΩΝ

Προκειμένου το σύστημα να συσπειρώσει τους πολίτες “στο κλουβί”,σε περίπτωση που δεν μπορεί να ελέγξει την κατάσταση,θα δημιουργήσει κινδύνους που “ελλοχεύουν”,θα δημιουργήσει έναν ή περισσότερους εχθρούς...
αν π.χ. Χρειαστεί να αυξηθεί ο αμυντικός προυπολογισμός σε βάρος της παιδείας και της υγείας και άλλων κρίσιμων κοινωνικών παροχών,
Οι επεκτατικές βλέψεις του ΚΑΚΟΥ ΕΡΝΤΟΓΑΝ,είτε των ΣΚΟΠΙΩΝ είτε του Χ “φουφουτου” ενέχουν κίνδυνο,ο εθνικισμός θα αυξηθεί και όλοι μαζί ενωμένοι θα συναινέσουν να μειωθούν οι κοινωνικές παροχές ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟΝ ΚΙΝΔΥΝΟ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ(ο οποίος όμως δεν υπάρχει!).
Με ανάλογο τρόπο το σύστημα ανακαλύπτει τρομοκράτες για να μειώσει τις ατομικές ελευθερίες κ.τ.λ-Όπως βλέπεις αγαπητέ αναγνώστη το σύστημα ξέρει τι κάνει,ενώ εσύ πολλές φορές βιάζεσαι να πάρεις το “χάπι” που σου δίνει ως γιατρικό...


ΓΙΓΑΝΤΩΣΗ ΤΟΥ ΦΟΒΟΥ ΕΠΙΚΡΙΣΗΣ

Η προπαγάνδα καταφέρνει να παγιώσει στερεότυπα και προκαταλήψεις,βεβαιότητες και αποδεκτά μοτίβα συμπεριφοράς,αποτέλεσμα?
Όποιος είναι έξω απο αυτά θα επικριθεί σφοδρά απο τους πολλούς.Εσύ αντέχεις αυτό το φόβο?

ΑΥΤΟΕΚΠΛΗΡΟΥΜΕΝΗ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ

Είναι μία πρόβλεψη που όταν δηλωθεί προκαλεί προκαλεί αλληλουχία γεγονότων τα οποία την κάνουν πραγματικότητα.
π.χ. Λέω το χρηματιστήριο θα ανέβει(άσχετα από το εάν η οικονομία δεν είναι σε καλή κατάσταση),επειδή όμως εγώ που το λέω είμαι διάσημος ειδικός και ταυτόχρονα άλλοι “ειδικοί” θα συμφωνήσουν μαζί μου δημιουργούν ένα τέτοιο κλίμα ευπιστίας απέναντι στην ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ,με αποτέλεσμα σπεύδουν σε αγορές και το χρηματιστήριο τελικά ανεβαίνει αμέσως μετά!

ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΑ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ

Αφού δημιουργήσεις ένα πλαίσιο από στερεότυπα προπαγανδίζοντας,εάν ο μαζάνθρωπος υϊοθετήσει τα κλισέ που του τάισες,τότε κάθε φορά που δρα σύμφωνα με τα προκαθορισμένα όρια που ετέθηκαν πρέπει να επιβραβευθεί,ενώ αντίθετα να τιμωρηθεί εάν κινηθεί έξω απο τα προπαγανδιστικά κλισέ...όταν το ίδιο το πλήθος(μάζα) τιμωρήσει επανηλημμένα το μαζάνθρωπο τότε αυτός αργά ή γρήγορα θα δρα αντανακλαστικά χωρίς σκέψη...

Όλες οι παραπάνω τεχνικές στοχεύουν στις Γνωστικές μας προκαταλήψεις τις οποίες ο αναγνώστης καλό θα είναι να ξανακοιτάξει...(όπως βλέπεις φίλε αναγνώστη ένα όμορφο φηφιδωτό ξετιλύγεται εμπρός σου βήμα – βήμα στο “φως της ημέρας”)...

Είναι αρκετά τα όσα είπαμε περί προπαγάνδας σε αυτό το βιβλίο.
Κάναμε μία επιγραμματική ανάλυση έτσι ώστε ο αναγνώστης να γνωρίζει τα τυπικά και να αποφεύγει να πέφτει θύμα προπαγάνδας,αλλά και γνωρίζοντας τις τεχνικές να μπορεί ο ίδιος να χειριστεί καλύτερα κάποιες καταστάσεις όπου αυτή θα ήταν χρήσιμη,χωρίς να υπερβεί τα ΗΘΙΚΑ ΟΡΙΑ π.χ. Να πουλήσει ένα προιόν σε κάποιο πελάτη του,να διαφημίσει μία επαγγελματική του δραστηριότητα κ.ο.κ

Όποιος θέλει μπορεί να εμβαθύνει κι άλλο στην ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ διαβάζοντας κι άλλα σχετικά Βιβλία, αναλύσεις και μελέτες.


Σημείωση:
Απαγορεύεται η μερική ή ολική ανατύπωση και διάθεση του παρόντος Βιβλίου σε τρίτους χωρίς την έγγραφη άδεια του συγγραφέα Ακριβού Γεώργιου.αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του,το σύνολο των αναρτήσεων που περιέχει την ετικέτα: (Βιβλίο 1) Ένας κόσμος γεμάτος Θέλω.

0 Σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια κάθε αναγνώστη δεν αποτελούν απόψεις του blog και δεν φέρουμε καμία ευθύνη για αυτά.