Ροή Ειδήσεων
Loading...
Παρασκευή, 19 Ιουνίου 2015

Info Post

Η ρητορική ως μέσο πειθούς,είναι τέχνη που δεν ανήκει από τη μία στο πεδίο της επιστήμης αλλά από την άλλη έχει δομή και μεθόδους,κατηγορίες στην οποία διακρίνεται αλλά και ταυτόχρονα ενυπάρχει διαλεκτική ‘μέσα’ της.
Οι Προσωκρατικοί φιλόσοφοι μαζί με τους σοφιστές είναι οι πρώτες σχολές της τέχνης αυτής,με τον Αριστοτέλη να έρχεται να ταξινομήσει,αναλύσει και διαπραγματευθεί την ρητορική πολύ-επίπεδα σχεδόν επιστημονικά εκ’ των υστέρων.

Ολοι αργά η γρήγορα μετέρχονται από την τέχνη της ρητορικής αφού είτε θα υποστηρίξουν ένα επιχείρημα είτε θα προσπαθούν να το καταρρίψουν(αντικρούσουν)-είτε θα απολογηθούν,είτε θα κατηγορήσουν(Δικανική ρητορική)-είτε θα αποδώσουν έπαινο,είτε ψόγο(Επιδεικτική ρητορική)-είτε θα προτρέπουν,είτε θα αποτρέπουν(Συμβουλευτική ρητορική).

Ολοι θα χρειαστεί να διαπραγματευθούμε το δίκαιο και το άδικο(Δικανική ρητορική),το καλό και το κακό,το όμορφο και το άσχημο είτε για να επαινέσουμε είτε για να κατακρίνουμε από τη μία και είτε να προτρέψουμε είτε να αποτρέψουμε από την άλλη με τη βοήθεια της Ρητορικής.


Η ρητορική είτε προσπαθεί να αναδείξει την αλήθεια(ως τέτοια είναι ωφέλιμη),είτε να την στρεβλώσει ‘σοφιστικά’ ως υπάλληλος του ψεύδους,-γιατί αυτός που κάνει χρήση της ρητορικής τέχνης(ειδικότερα αν την κατέχει,είτε έχει κάποιο ρητορικό ταλέντο) με στόχο την στρέβλωση της αλήθειας ή την εξυπηρέτηση του ψεύδους-δεν μπορεί να είναι παρά μόνο επιζήμια προφανώς.

Πέρα όμως από τις παραπάνω διακρίσεις και κατηγορίες ρητορικής(κατά βάση Αριστοτελικές) έχουμε και την περίπτωση της Ρητορικής Κατάχρησης του Ισχυρού!

Θα δούμε ένα από τα κλασικότερα παραδείγματα Ρητορικής Κατάχρησης.Την ιστορία-διάλογο λύκου και αρνιού στον Φαίδρο.

Ο λύκος και το αρνί διψώντας έφθασαν στην ίδια όχθη.Ψηλότερα στεκότανε ο λύκος και χαμηλότερα το αρνί.Ο λύκος υποκινούμενος από την ξέφρενη λαιμαργία του,έψαξε ‘πρόφαση’ να καυγαδίσει.Γιατί μου θόλωσες το νερό που έπινα?Και το αρνί απαντά κατατρομαγμένο,με συγχωρείς λύκε αλλά πως μπορεί να έκανα κάτι τέτοιο αφού το νερό που πίνω κατεβαίνει από εσένα.

Ο λύκος αφού δεν μπορεί να αντικρούσει το ακράδαντο επιχείρημα του αρνιού,κατασκευάζει άλλο επιχείρημα λέγοντας…

Πάνε έξι μήνες που με κακολογείς και το αρνί απαντά,μα πώς είναι δυνατόν να σε κακολογώ έξι μήνες αφού ούτε που είχα γεννηθεί?
Ο λύκος μη ξέροντας να απαντήσει αλλάζει πάλι δικαιολογία-πρόφαση και απαντά…

Μα τον Ηρακλή ο πατέρας σου με κακολογούσε!

Αρπάζει το αρνί και ενάντια σε κάθε δίκαιο το κατασπαράζει,ικανοποιώντας τη λαιμαργία του αντιπαραθέτωντας στην ρητορική το μη επιχείρημα της δύναμης!

Για να φάει το αρνί αναζητά μία casus belli,προσπαθεί να πείσει το αρνί,ή και τους άλλους,ή ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό,ότι το αρνί το αδίκησε και γι’ αυτό το τρώει!

Η παγκόσμια ανθρώπινη ιστορία έχει αναδείξει αρκετούς λύκους(ποιο έξυπνους από το λύκο του Φαίδρου) ένα π.χ. ακραίο παράδειγμα απανθρωπιάς και κτηνωδίας ο Αδόλφος Χίτλερ,εραστής των casus belli και της Ρητορικής Κατάχρησης.

Η ιστορία αφιερώνεται σε όλους αυτούς που αδικήθηκαν,καταπιέστηκαν,δολοφονήθηκαν κ.ο.κ μέσα από την Ρητορική της Κατάχρησης που όπως αυτονόητα,ήδη θα έχετε σκεφθεί(θεωρώ ότι ισάξια εγώ κι εσείς συλλογιζόμαστε),οτί ανήκει στην Εξουσία του χθές(ιστορικά εγκλήματα) και του σήμερα!

Μία προειλημμένη απόφαση της Εξουσίας η οποία δεν τίθεται στην κρίση των λαών θα καταλήξει να επιβληθεί με την Ρητορική Κατάχρηση,με κάποια casus belli,η οποία θα πλασαριστεί από την Ελίτ ως κοινό και αναγκαίο καλό!

‘Οπως και να αυτοπροσδιοριστεί μία Εξουσία,δυστυχώς είναι μέσα στη φύση της ο λύκος,μία φύση αρχέγονη πιθανότατα,η ανθρώπινη φύση…


Δεν έχει νόημα να προσθέσω κάτι άλλο στο θέμα.

0 Σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια κάθε αναγνώστη δεν αποτελούν απόψεις του blog και δεν φέρουμε καμία ευθύνη για αυτά.